انتظارچیست؟
«انتظار حرکت است؛ انتظار سکون نیست؛ انتظار رها کردن و نشستن برای اینکه کار به خودی خود صورت بگیرد، نیست. انتظار حرکت است. انتظار آمادگی است. این آمادگی را باید در وجود خودمان، در محیط پیرامون خودمان حفظ کنیم.»منبع:حرف آخر
«انتظار حرکت است؛ انتظار سکون نیست؛ انتظار رها کردن و نشستن برای اینکه کار به خودی خود صورت بگیرد، نیست. انتظار حرکت است. انتظار آمادگی است. این آمادگی را باید در وجود خودمان، در محیط پیرامون خودمان حفظ کنیم.»منبع:حرف آخر
امروز انسانها در این عالم، سرگردانند؛ مانند کارمندی که نمیداند با میز و صندلی ادارهاش باید چه کار کند؟ باید یک سیاههای به عنوان شرح وظایف به او بدهند. امروز شرح وظایف ما معلوم نیست، چرا که دست ما دور از امام است و اینها همه از خسارتهای زندگی منهای امام است.
من احساس میکنم که رفع تمام مشکلات ما به این برمیگردد که ما باور کنیم وجود امام، نظامی برای سازمان وجود است؛ نظامی برای سازمان خانواده ماست، نظامی برای سازمان اجتماع ما و نظامی برای جهان ماست. اگر این را بفهمیم، نیاز به امام، حتی بالاتر از نیاز به اکسیژن تلقی میشود.حجت الاسلام ماندگاری
ماه رمضان نقطه اوج بندگی امام
زیارت آل یاسین شرح حالات عبادی و معنوی امام مهدی(عج) است. امام مهدی که راهش، امتداد راه پیامبر و امیرالمؤمنین و امام زین العابدین(ع) است. عبودیت و بندگی او نه از سر نیاز یا ترس، بلکه از سر درک حقیقت هستی و سپاس گزاری از خداست، عبودیتی که همیشه در وجود امام جاری است و در برخی حالات به نقطه اوج خود میرسد و ماه رمضان نقطه اوج بندگی امام است.
دین رابطه ها را مقدس می کند
عالم، عالم ارتباطات است. یکدسته از رابطهها ظلمانی و برمحور منفعتطلبی است. رابطهای که امروز فرزند با پدر و مادر خود برقرار میکند، ظلمانی است؛ آنها را بیمه میکند، در خانه سالمندان میگذارد و سپس انتظار میکشد تا بمیرد و از بیمه آنها استفاده کند! این رابطه بر اساس سود و منفعت است. خدا به من گفتهاست که رابطه تو با پدر و مادرت، یک پله پایینتر از رابطه تو با خداست.
کسی که از دین استفاده کند، رابطهاش با پدر و مادر، مقدس میشود. رابطهاش با همسر، مقدس میشود. رابطهاش با معلم، مقدس میشود. رابطهاش با گیاه و حیوان هم مقدس میشود؛ پیغمبر، ما همان شخصی بودند که اسب چموشی داشت. مرد دامن عربیاش را بالا گرفت که اسب گمان کند آذوقه ای برایش آورده! پیغمبر گفتند چه کار کردی؟ گفت میخواستم مثلاً سر اسبم را کلاه بگذارم. حضرت فرمودند: حق نداری سر حیوان را هم کلاه بگذاری. کسی که با امام زندگی کند اینچنین رابطههایش نورانی میشود. اینها را امام به ما میآموزد و امروز چون امام نیست، رابطهها طوری شده که همه براساس منفعت با یکدیگر رابطه برقرار میکنند.حجت الاسلام ماندگاری
دربارۀ آمادگی «امت»-برای ظهور- دو نکتۀ مهم وجود دارد: نکتۀ اول اینکه مسئلۀ اصلی، «دشمنان اسلام» و حتی «نادانی و آماده نبودن جهان بشریت» نیست! آماده نبودن جهان بشریت، به این معنا که آنها بخواهند مقدمهساز ظهور یا پذیرندۀ حکومت حضرت باشند، یک موضوع فرعی است.
مسألۀ اصلی در مقدمهسازی برای ظهور حضرت، مستکبران عالم نیست؛ که خداوند اینها را اصلاً عددی حساب نمیکند و میفرماید: «إِنَّ الْباطِلَ کانَ زَهُوقاً»(اسراء/81) اصلاً باطل از اول مُردنی بود. البته از نظر عملیاتی باید رصد کنیم که دشمن چهکار میکند؟ ولی این هیولا، درواقع ساختۀ عیوب و ضعفهای خودمان است، مهم این است که ما ضعفهای خودمان را برطرف کنیم، در این صورت دشمن خودبهخود و حتی بدون درگیری، نابود میشود. درگیریها هم برای رشد ما است؛ نه اینکه دشمن بتواند اثری داشته باشد. خداوند میفرماید: «الَّذینَ کَفَرُوا وَ صَدُّوا عَنْ سَبیلِ اللَّهِ أَضَلَّ أَعْمالَهُم»(محمد/1) کسانی که کافرند و با حق درگیر میشوند، خدا اثر اعمال آنها را از بین میبرد. حالا فرض بفرمایید اگر ما این آیه را در ارتباط با آمریکا، باور کنیم، چه نگاه متفاوتی پیدا خواهیم کرد!حجت الاسلام پناهیان
موضوع اصلی در معارف مهدوی، مختصات خاص خود حضرت به عنوان «امام» نیست؛ اطلاعات در اینباره آنقدر کم است که ما خودبهخود وادار میشویم دربارۀ «امت» فکر کنیم. به بیان دیگر، آن چیزی که ما در ارتباط با امام زمان(ع) خیلی نیاز داریم بدانیم؛ امتِ حضرت است و اینکه «این امت چگونه باید باشند؟» و الا مثلاً اینکه «حضرت الان کجا زندگی میکنند؟ چه ویژگیهایی دارند؟»، اینها اگرچه موضوعات خوبی هستند، ولی مشکل اصلی این است که ما بیشتر باید در اندیشۀ این باشیم که آیا آن امتِ لازم برای این امام، شکل پیدا کرده است یا نه؟ باید بیشتر در اینباره فکر کنیم، نه دربارۀ شخصِ خود حضرت.
پیامبران الهی گرامی اسلام(ص) نیز همان اول در جریان دعوت از خویشان، فرمودند: «چه کسی میآید به من کمک کند؟» یعنی پیامبر خدا(ص) هم که باشد، بالاخره کمک میخواهد و مسألۀ امت مطرح است. ما وقتی میخواهیم دربارۀ امام زمان(ع) صحبت کنیم، در واقع باید دربارۀ خودمان صحبت کنیم؛ این ما هستیم که به دوران غیبت، پایان خواهیم داد.حجت الاسلام والمسلمین پناهیان
پس از یک سال، شبى به من الهام شد که فردا در بازار خربزه فروشان اصفهان اجازه ملاقات داده شده است.
مرحوم حاج شیخ حسنعلى نخودکى مى فرمودند: (براى مسأله یک سال تمام به عبادت وریاضت مشغول شدم ودرخواست من این بود که شرفیاب حضور حضرت ولى عصر (علیه السلام) شوم وسرمایه اى از آن حضرت بگیرم.پس از یک سال، شبى به من الهام شد که فردا در بازار خربزه فروشان اصفهان اجازه ملاقات داده شده است.
بناي عصر ظهور، بنايي نيست که يک نسل بتواند آن را اقامه اش کند. نسل ها مي آيند هر کدام يک سنگ بنايي مي گذارند و سپس، معماري مي شود و در عصر ظهور به وسيله حضرت، تام و تمام مي شود.
«وَاللَّهُ مُتِمُّ نُورِهِ»(صف/8) همه انبياء(ع) و همه معصومين(ع) و بلکه همه آحاد جامعه موحدين، در اين عبادت عظيم شريکند؛ يعني همه به اندازه خودشان مي خواهند کاري کنند که آن دولت اقامه شود. البته پيداست سهم اصلي از آنِ امام(ع) است ولي به اندازه اي که به ما مشارکت دادند مي توانيم در اين بناي رفيع کاخ عصر ظهور حضور داشته باشيم. بناي عظيم عصر ظهور که کاخ رفيع عبادت است و توحيد در آن محقق مي شود، بنايي است که همه تاريخ در آن مشارکت دارند و هم افزايي مي کنند. انسان و جامعه منتظر، آن انسان و جامعه اي است که سهم خود را در بناي تاريخي عصر ظهور ايفا مي کند و يک عبادت مشاع تاريخي و همدلي، همفکري و همکاري بزرگ يک جبهه عظيم تاريخي را رقم مي زند؛ در اين جبهه، همه در ثواب هم شريک هستند و کار هم را دوست دارند و دشمنان را طرد و لعن مي کنند.
انتظار فرج یعنی قبول نكردن و رد كردن آن وضعیتی كه بر اثر جهالت انسانها، بر اثر اغراض بشر بر زندگی انسانیت حاكم شده است.
بیانات رهبر معظم انقلاب(مدظله العالی)در دیدار اقشار مختلف مردم در روز نیمهی شعبان۱۳۸۷/۰۵/۲7
تعلیم و تربیت مهدوی نگاه جامع به انسان دارد اما شکوفایی بُعد اخلاقی حیاتی است و فعالیتهای تربیتی حول محور کمال اخلاقی و زندگی اخلاقی دور میزند. تربیت اخلاقی برنامۀ اصلی جامعهای است که میخواهد بر اساس «تربیت مهدوی» گام در مسیر بالندگی بردارد.(حجت الاسلام والمسلمین رحیم کارگر)
تحریف رجعت در رسانههای غربی
شاید باور این موضوع سخت باشد که قبول کنیم غربیها تا چه حد به اعتقادات و باورهای مسلمانان و حتی باورهای خاص شیعیان آگاهند و سعی در خدشهدار کردن آنها دارند.نظیر این اعمال را میتوان در ایجاد هجمه علیه موضوع مهدویت و منجی به وضوح مشاهده کرد. ساخت فیلمها، بازیهای رایانه ای، انیمیشن و سریالهای تلویزیونی با مفهوم منجی و نمایش آن به اشکال تحریف شده و مورد نظر خود، از مصادیق واضح اشراف غرب بر موضوعات اصولی دینی شیعیان هستند.
یکی دیگر از مفاهیم اساسی مذهب شیعه که این روزها به شدت مورد توجه غرب و رسانههای آن قرار گرفته و سعی در تحریف آن دارند، مفهومی به نام رجعت است.
منبع:حرف آخر
یکی از راههای ترویج فرهنگ مهدوی ترویج نام «مهدی» است
در قرآن آمده است:
((… یا لَیْتَنِی اتَّخَذْتُ مَعَ الرَّسُولِ سَبِیلاً)).
در این جا، ((سبیلاً)) به طور نکره آمده است. مردم، در روز قیامت، هیچ چیز ندارند جز این که میگویند: ((ما، اسم بچهمان، حسن و حسین بود.)) و همین نخ باریک، اینها را نجات میدهد. این ((سبیلاً)) یعنی یک راه بسیار مختصر، مانند همین که نام پسرش را ((مهدی)) میگذارد.
نگویید: ((نام برادر من، مهدی است و برادر خانمم مهدی است، بنابراین، من نمیتوانم نام پسرم را مهدی بگذارم.))! چه طور اگر برادرتان تلفن و تلویزیون و فریزر داشته باشد، نمیگویید، دیگر من نداشته باشم؟! چه اشکالی دارد که در همهی خانهها، ((فاطمه)) باشد، ((مهدی)) باشد؟!
انتظار موعود/ش 5