در راستای تبلیغ(1)
رسیدن و تبیین در تبلیغ:
تبلیغ، نیازمند امور مختلفی از جمله پژوهش است. دو نکته اساسی در تبلیغ مطرح است: نخست این که مبلغ به چیزی که می خواهد برسد و نکته دوم تبیین است؛ بنابراین، مبلغ باید از مجمل گویی اجتناب کند. از خصوصیات شهید مطهری این بود که روی مطلب فکر نموده و با بیان خوب، فهم آن را واضح می کردند؛ برای نمونه در خصوص هدف از زندگی، هدف و زندگی را جداگانه تعریف می کنند و در ادامه، ارتباط بین این دو را ارائه کرده و سپس پاسخ سؤال را می دهند؛ این توفیقی بود که خداوند به ایشان عطا کرده بود. لازمه تبیین کردن، مطالعه دقیق پیرامون موضوع و هم چنین تفکر درخصوص آن موضوع می باشد و چه خوب است پیش از منبر مباحثه صورت گیرد و قبل از هر منبر، توسل به حضرت حجت عجل اللّه تعالی فرجه الشریف انجام شود، زیرا ایشان مرکز هدایت است و یکی از شئون امامت همین هدایت است؛ «وجعلنا منهم ائمة یهدون بامرنا»، سجده؛۳۴. تا از آن جا عنایت نباشد، مبلغ هیچ کاری نمی تواند انجام دهد. ممکن است اطلاعاتی از محفوظات خود ارائه کند، اما نمی تواند تحول ایجاد نماید. اعتقادم این است که توفیق الهی باید پشت فرد باشد و توفیق الهی خیلی بالاتر از تجربه است؛ «الم تعلم انّ اللّه علی کل شی قدیر، بقره/۱۰۶». خلاصه این که در مقابل خدا باید خضوع کرد و اگر کسی بخواهد چیزی بدهد باید چیزی بگیرد؛ وقت سحر باید گرفت و در روز تحویل داد «و مما رزقناهم ینفقون». بر گرفته از: گفت وگو با حجة الاسلام والمسلمین سعید معمار منتظرین